PÄIVITETTY - Virheellisiä sivuja Suomen passeissa | Lähialuematkat

PÄIVITETTY - Virheellisiä sivuja Suomen passeissa

Lehdistössä on noussut esille keskustelua tapauksesta, jossa henkilön maahanpääsy Venäjälle evättiin, kun passin viisumisivulla havaittiin rajatarkastuksessa väärin päin oleva vesileima. Myös poliisihallitukselle on tullut reklamaatioita vastaavanlaisista tapauksista. Poliisihallitus vahvistaa, että kyseisiä passeja on myönnetty vuosina 2012 – 2016 ja 2017. Vuosina 2012-2016 myönnetyissä passeissa vesileiman kuvio on joutsen ja vuodesta 2017 alkaen myönnetyissä passeissa karhu. Kuvat vesileimoista näet alla olevasta linkistä.

Voit helposti tarkistaa passin oikeellisuuden katsomalla passin viisumisivuja valoa vasten. Mikäli joutsenta tai karhua esittävä vesileima on väärin päin, vie passi lähimmälle passiasioita käsittelevälle poliisiasemalle. Virheellisen passin tilalle haetaan uusi passi, joka myönnetään ilmaiseksi virheellisen passin jäljellä olevan voimassaolon ajaksi. Mikäli passissa on voimassa oleva viisumi, se korvataan poliisilaitoksella kuittia vastaan.

Poliisilaitokset antavat tarvittaessa lisäohjeita reklamaation tekemiseen sekä neuvovat, miten kiiretapauksessa tulee toimia.

Poliisin tiedotteessa kerrotaan, että vaikka passissa olisikin vesileima väärin päin, se on silti aito ja voimassa oleva matkustusasiakirja. On kuitenkin mahdollista, että rajatarkastuksessa passin kanssa voi tulla ongelmia.

Lisätietoja ja kuvat vesileimoista: https://www.poliisi.fi/poliisihallitus/tiedotteet/1/0/virheellisia_vesileimoja_suomen_passissa_-_tarkista_passisi_viisumisivut_73923