Venäjälle matkustaminen ja viisumit (päivitys 15.07.2022) | Lähialuematkat

Venäjälle matkustaminen ja viisumit (päivitys 15.07.2022)

Venäjä poisti kaikki rajoitukset maahantuloon liittyen 15.07.2022 alkaen.

Venäjä poisti kaikki rajoitukset maahantuloon liittyen 15.07.2022 alkaen. Viisumeita myönnetään rajoituksitta. Ulkomaan kansalainen on kuitenkin edelleen esitettävää enintään 48 tuntia vanha todistus negatiivisesta Covid-19 PCR-testistä.

Covid-testi

Venäjälle saavuttaessa ulkomaan kansalaisen on esitettävä rajaviranomaiselle enintään 48 tuntia vanha (10.12.2021 alkaen) todistus negatiivisesta Covid-19 PCR-testistä englannin- tai venäjänkielisenä. Testitulos vaaditaan myös matkustajilta, jotka jatkavat kolmanteen maahan. Huomaathan, että todistus koronan sairastamisesta, todistus rokotuksesta tai ennen matkaa tehty vasta-ainetesti eivät kelpaa Venäjän rajaviranomaiselle ulkomaan kansalaisten osalta.

Venäjän kansalaiselta ei vaadita ennakkoon tehtyä negatiivista testitulosta Venäjälle saapumiseen, mutta hänen on tehtävä covid-19 testi 72 tunnin sisällä maahan saapumisesta sekä täytettävä saapuvan kansalaisen lomake gosuslugi.ru verkkopalvelussa. 15.04.2021 alkaen testipakko on voimassa myös maarajan kautta matkustettaessa. 07.07.2021 alkaen Venäjän kansalaisen ei tarvitse tehdä testiä eikä jäädä karanteeniin, mikäli hänellä on Venäjän gosuslugi.ru -palvelussa myönnetty rokotusrodistus, (voimassa 1 vuosi) tai Venäjän gosuslugi.ru -palvelussa todistus Covid-19 sairastumisesta (voimassa 6 kk). Ulkomailla tehtyjä rokotuksia tai sairaustodistuksia ei hyväksytä.

Saapuminen Venäjältä Suomeen

Suomi poisti kaikki ulkoliikenteen rajoitukset 01.07.2022 alkaen.