Viisumit - Usein kysytyt kysymykset | Lähialuematkat

Viisumit - Usein kysytyt kysymykset

Olemme koonneet saamiamme viisumeihin liittyviä kysymyksiä. Toivottavasti niistä on hyötyä myös sinulle. Mikäli et löydä vastausta tai haluat tietää lisää, ole ystävällisesti yhteydessä viisumiasiantuntijaamme, viisumit@lahialuematkat.fi tai 09 6689 5735.

Täytyykö viisumiasiakirjat toimittaa henkilökohtaisesti?

Asiakirjoja ei tarvitse toimittaa henkilökohtaisesti. Toinen henkilö voi toimittaa ne puolestasi ilman valtakirjaa, tai voit postittaa ne meille. Kun teet sähköisen SoloVisa-tilauksen palveluumme, voit myös jättää asiakirjat Matkahuollon turvakuljetukseen. Valitset toimitustavan online-tilausta tehdessäsi. Suosittelemme turvakuljetusta tai pikapostia, jotta voit itse seurata lähetystä.

Mikä on turvakuljetus?

Henkilötietojesi turvallisuus on meille tärkeää myös kuljetuksen aikana. Kun valitset SoloVisa-palveluun tilausta tehdessäsi asiakirjojen toimitustavaksi Matkahuollon turvakuljetuksen, asiakirjat kulkevat samassa verkossa kuin passit ja henkilötodistukset. Lähetä viisumitilaus SoloVisaan, vie tilausvahvistus ja asiakirjat Matkahuollon tai asiamiehen toimistoon. Hae valmis viisumi/passi lähimmästä Matkahuollon noutopisteestä. Saat tekstiviestin, kun lähetys on noudettavissa.

Täytyykö minun varata aika, jos tuon asiakirjat itse?

Sinun ei tarvitse varata aikaa. Toimita asiakirjat aukioloaikojen puitteissa. Helsingin Vuorimiehenkadun toimisto on avoinna arkisin klo 9 – 17 ja päärautatieaseman toimisto arkisin klo 10 – 17.30. SoloVisan uutisista näet toimistomme poikkeavat aukioloajat.

Voiko sukulainen tai muu henkilö noutaa passin/viisumin puolestani?

Kyllä voi. Mikäli samassa viisumitilauksessa on useita viisumihakijoita, kaikki passit voi noutaa yksi tilauksessa mainittu henkilö. Passia noutamaan tulevan henkilön nimen voi myös ilmoittaa viisumitilauksessa tai sähköpostitse. Voit myös antaa hakijan mukaan vapaamuotoisen valtakirjan. Hakijan on todistettava henkilöllisyytensä.

Voiko viisumin maksaa verkossa?

Kyllä. Voit maksaa viisumin kätevästi SoloVisa-palveluun jätetyn tilauksesi yhteydessä verkossa. Käytössämme on Paytrail-maksupalvelu. Kun olet lähettänyt online-tilauksen tulet tilauksesi yhteenvetosivulle, jossa on Paytrail-maksupainike. Maksun voi suorittaa pankki- tai luottokortilla tai verkkopankkimaksuna.

Mitä muita maksutapoja on käytössä?

Voit maksaa viisumin noudettaessa, postiennakolla tai maksamalla tilauksesi ennakkoon toimistossa tai sähköpostitse lähetetyllä laskulla tai maksulinkillä.

Yritysasiakkaiden maksuehdot sovitaan erikseen.

Voinko noutaa valmiin viisumin lentokentältä, jotta ehdin jatkolennolle?

Kyllä. Kuriiripalvelumme toimittaa valmiin viisumin/passin Helsinki-Vantaan lentokentän Airpro Travel Service säilytyspalveluun, joka sijaitsee T2 P-kerroksessa ennen turvatarkastusta ja on avoinna 24 h. Valitse (tai mainitse) tämä vaihtoehto tilausta tehdessäsi.

Voinko toimittaa liitteitä kuten valokuvan sähköisenä?

Kyllä. Voit toimittaa meille osan viisumiasiakirjoista sähköisesti, esimerkiksi valokuvan, kutsukirjeen ja matkavakuutustodistuksen. Lähetä ne meille sähköpostitse tai liitetiedostona SoloVisasta tilauksesi yhteenvetosivulta. Mikäli lähetät sähköpostitse, muistathan mainita tilausnumerosi, joka on muotoa V12345. Sähköisesti lähetetty valokuva voidaan myös muokata oikean kokoiseksi. Tulospalvelumaksumme on 15 eur.

Konsulaattimääräysten vuoksi joitain asiakirjoja täytyy edelleen lähettää fyysisesti, kuten passi ja allekirjoitettu viisumihakemus.

Täytyykö minun toimittaa passi viisumia varten vai riittääkö kopio?

Viisumi liitetään passiin tarrana, joten passi tarvitaan. Passikopiolla ei siis voi hakea viisumia. Poikkeuksena on Venäjän ryhmäviisumi, jota varten kopio passin nimisivusta riittää. Ryhmäviisumi on erillinen asiakirja, johon on lueteltu kaikkien ryhmän jäsenten viisumitiedot.

Mistä löydän ohjeistuksen SoloVisa-palveluun?

Online-palvelua on helppo käyttää, mutta jos tarvitset ohjeistusta, ne löytyvät näistä linkeistä: https://solovisa.fi/public_files/28/file (suomenkielinen), https://solovisa.fi/public_files/29/file (englanninkielinen). Yritysasiakas kirjautuu palveluun tunnuksilla tai tilaa viisumin kirjautumatta räätälöidyn linkin kautta. Pyydä tunnukset osoitteesta armi.sood@lahialuematkat.fi.

Tarvitsen asiakirjoille laillistamista ja ne pitäisi myös käännättää. Onnistuuko kauttanne?

Kyllä onnistuu. Kauttamme saat Ulkoministeriön laillistukset, julkisen notaarin Apostille-todistukset ja konsulaatin vahvistukset. Asiakirjoja varten tarvittavat auktorisoidut käännökset hoituvat myös kauttamme. Tilaa laillistamispalvelu SoloVisasta tai ole yhteydessä toimistoomme.